Oppaista yleisesti

Lomaa suunnitellessa prioriteettilistalla tuskin on nimenomaan hyvä matka opas, mutta etenkin ryhmämatkoille lähtiessä joutuu usein tekemisiin matkaoppaiden kanssa. Etenkin suomalaiset turistit saattavat joutua lomamatkoillaan hankaluuksiin, kuten TV:ssä viime vuosina pyörineestä sarjasta Matkaoppaat saimme nähdä! Kokeneet oppaat pelastavat tietysti innostuneet lomalaiset pulasta jos toisestakin, mutta kärsivällisyyttä vaaditaan. Ajattelimme Domina Travelilla, että olisi kiinnostavaa miettiä erinomaisen oppaan ominaisuuksia!

matkaoppaat

Mitä hyvältä oppaalta vaaditaan?

Matkaoppaana työskentelyssä vaaditaan ennen kaikkea hyviä sosiaalisia taitoja sekä kykyä työskennellä erilaisten ihmisten kanssa. Siinä missä tietoa ja faktoja matkakohteista voi opetella kirjoista, sosiaaliset taidot eivät välttämättä ole noin vain opittavia.

Erityisesti suomalaisten suosimissa kohteissa, kuten  Turkissa, Kreikassa, Espanjassa ja Kanariansaarilla matkaoppailta vaaditaan usein joustavuutta, sillä kuten sanottu, lomalaiset saattavat innostua välillä vähän liikaakin ja matkaoppaiden on tarkoitus olla apuna tilanteessa kuin tilanteessa, mutta auttaa turisteja kärsivällisesti ja tunnelmaa pilaamatta. Kun saa keskellä yötä soiton poliisilta, että ryhmäsi turisti on joutunut liemeen, on oppaan oltava valmiina avustamaan heti. Matkaoppaan työ siis on hyvin vaativaa ja siihen vaaditaan usein erityinen matkailualan koulutus.

Tekeekö kokemus sitten matkaoppaasta paremman? Ainakaan kaiken nähnyt matkaopas ei ehkä ylläty suomalaisten kommelluksista, vaan hän pystyy pää kylmänä selvittämään asioita. Eikä tietenkään suomalaiset alati aiheuta ongelmia, vaan pääosin matka-oppaan rooli on nimenomaan opastaa turisteja matkakohteen eri paikoissa sekä antaa lisää tietoa kulttuurista, ihmisistä ja oikeastaan mistä tahansa kohdemaahan tai -kaupunkiin liittyvästä asiasta.

Kokemuksia matka-oppaista

Kokoonnuimme yhteen Domina Travelin tekijöiden kanssa ja mietimme, millaisia kokemuksia meillä itsellämme on matkaoppaista. Yleensä oppaat ovat hyvin ystävällisiä ja osaavat asiansa, etenkin Aurinkomatkat -järjestäjän oppaat saivat paljon kiitosta.

asiatravelguide

Aasiassa matkustaneet joutuivat vähän väliä kohtaamaan erilaisia kommelluksia. Hotellista saattoi löytyä paljon lähinnä huvittavia yllätyksiä, aina ötököistä hotellihuoneessa ylimääräisiin lakanamaksuihin asti. Tällaisissa asioissa kannattaa tietysti tarkistaa oppaalta, mikä olisi paras toimintatapa.

Yksi kokemus hyvästä matkaoppaasta tapahtui Monte Carlossa, kun yksi meistä oli viettämässä kesäistä viikonloppua tässä upeassa Monacon kaupungissa. Monte Carlo on hyvin kallis kaupunki ja tämä turisti halusi pistää tuulemaan kuuluisalla Grand Casinolla suuret summat mielessään. Kävikin niin, että hän pelasi yli varojensa, eikä casino päästänytkään häntä lähtemään. Oli aamuyö, mutta urhea matkaopas tuli silti paikan päälle pelastamaan turistin ja maksoi puuttuvan summan! Tästä viisastuneena turisti pidättäytyykin nykyään netticasinolla pelaamisessa. Jos olet lähdössä Monte Carloon, kannattaa ennen oikealle casinolle menoa tutustua netticasinoihin, jotta pelaamisesta saa tuntumaa jo kotona. Yksi mainio sivusto on Casino Oppaat, jonka avulla pääsee alkuun!

montecarlocasino

Yksi hauska sattuma, joka tuli monta kertaa esille, oli ulkomaiset suihkut. Matkaoppaita on monta kertaa kutsuttu paikalle selittämään melkeinpä kädestä pitäen, kuinka paikalliset suihkut toimivat. Turisteja ei kuitenkaan voi syyttää niiden kyseenalaistamisesta, sillä usein etenkin eksoottisissa kohteissa peseytymisvälineet eroavat kotimaisista tavoista huomattavasti!

Mikäli sinulla on loma opastuksella suunnitteilla, voit lukea netissä Matkaopas -sivustolta jo hieman tietoa paikallisista tavoista ja muita faktoja, joten ehkäpä sinun ei tarvitse heti soittaa matkaopasta paikalle.

Olisi mielenkiintoista kuulla matkaoppaiden versiot sekä turistien versiot samoista tapahtumista, sillä totta kai varsinkin näissä asioissa on kaksi puolta. Emme halua loukata turisteja tai matkaoppaita näillä tarinoillamme, vaan molempia osapuolia. Tärkeintähän tietysti on, että matkailija viihtyy lomallaan ja opas työssään!